Inspektorzy weryfikują liczbę mieszkańców podaną w deklaracjach

W Międzygminnym Związku Celowym z siedzibą we Włodawie trwają weryfikacje danych zawartych w deklaracjach śmieciowych, dotyczących liczby mieszkańców gmin należących do związku. Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w terminie 14 dni od dnia zamieszkania na danej nieruchomości pierwszego mieszkańca lub powstania na nieruchomości odpadów komunalnych. W przypadku zmiany danych, takich jak liczba osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, właściciel jest zobowiązany złożyć nową deklarację w terminie 14 dni od dnia nastąpienia zmiany.

Nieprawidłowości dotyczą głównie zaniżonej ilości osób zamieszkujących na danej nieruchomości. Ujawniono także mieszkania, których mieszkańcy nie złożyli deklaracji w ogóle. Zdarzają się również właściciele obiektów handlowych, którzy nie złożyli deklaracji „śmieciowej”, tłumacząc, że odpady zabierają do domu. Zarząd Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie przypomina, że każda firma, zakład, obiekt handlowy czy usługowy powinien mieć złożoną deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Osoby nieprawidłowo pozbywające się odpadów mogą zostać ukarane mandatem karnym w wysokości do 500 zł lub wnioskiem do sądu. Międzygminny Związek Celowy z siedzibą we Włodawie zapowiada nasilenie kontroli. Inspektorzy sukcesywnie odwiedzają gospodarstwa domowe. Tylko w ciągu ostatniego tygodnia poddano kontroli 5 miejscowości.

Wiedza, którą posiadamy opiera się na złożonych przez właścicieli nieruchomości deklaracjach, ale na ile jest to zgodne z prawdą trudno powiedzieć, stąd też działania kontrolne. Urząd ma prawo podejrzewać, że nie wszystkie dane pochodzące z deklaracji są zgodne z prawdą. Do kontroli faktycznego stanu ilości mieszkańców, w szczególnych przypadkach Inspektorzy MZC skorzystać mogą m.in. z danych zgromadzonych w Ewidencji Ludności, więc osoby „ukrywające się”, nie powinny czuć się bezkarne i zupełnie nieuchwytne. Urzędnicy uzyskują informacje również drogą przeprowadzonego wywiadu środowiskowego. W przypadku uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji Zarząd Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie wzywa do udzielenia wyjaśnień w powyższym zakresie oraz do złożenia nowej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wykazującej stan faktyczny zgodny z rzeczywistością.

Apelujemy do mieszkańców gmin należących do Międzygminnego Związku Celowego z siedzibą we Włodawie, aby sami zgłaszali się do siedziby biura w celu złożenie rzetelnej deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami. Niewypełnienie tego obowiązku prowadzi do wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie ze skutkiem powstania zaległości i odsetek. Deklaracje można złożyć w siedzibie biura związku we Włodawie przy ul. Żołnierzy WiN 22 (II piętro, pokój nr 13), w Urzędzie Gminy, wysłać pocztą lub za pośrednictwem elektronicznej platformy usług administracji publicznej (wymaga posiadania podpisu elektronicznego).

Wzór deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także instrukcję jak prawidłowo wypełnić deklarację można znaleźć na naszej stronie internetowej pod adresem:

http://mzcwlodawa.pl/do-pobrania-4/deklaracja-o-wysokosci-oplaty/